יום שלישי, 22 בפברואר 2011

יעל ספיר- שכנוע- פרשת המרגלים פרקים י"ג-י"ד

התמונה שהיה צריך להעלות:

עבודה בנושא פרשת המרגלים פרקים י"ג- י"ד

נושא העבודה: שכנוע


שם מגישה:

יעל ספיר


כיצד בא לידי ביטוי מושג זה בפרק?


מושג זה בא לידי ביטוי בפרק בכך שקודם כל, כאשר המרגלים דיווחו למשה הם שיקרו לעם בכך שהסיטו והפחידו את העם וכללו בדבריהם גוזמאות (ילידי ענק, אנשי מידות) ושקרים (כחגבים היינו בעיניהם) וסטירות(אבל זבת חלב ודבש לא שווה לארץ אוכלת יושביה), המרגלים השפיעו על לב העם וניסו ל"הנהיג" אותו ולהסיט את אמונתם מה'. לעומתם, כלב בן יפונה ויהושע בן נון היו שונים משאר המרגלים, בכך שהמשיכו להפגין אמונה ובטחון בה', אבל לא הצליחו לשכנע את העם להאמין בה' ולא לפחד לאחר דברי המרגלים.בנוסף, כאשר העם התחיל למרוד, ה' התרגז ורצה להמית את העם בדבר, ושוב משה הזכיר לו את הגויים ומזכיר את מידת הרחמים של האל, ומשה הצליח לשכנע את ה' לא להמית את העם.


ציטוט:" כה וַיָּשֻׁבוּ, מִתּוּר הָאָרֶץ, מִקֵּץ, אַרְבָּעִים יוֹם. כו וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן וְאֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֶל-מִדְבַּר פָּארָן--קָדֵשָׁה; וַיָּשִׁיבוּ אֹתָם דָּבָר וְאֶת-כָּל-הָעֵדָה, וַיַּרְאוּם אֶת-פְּרִי הָאָרֶץ. כז וַיְסַפְּרוּ-לוֹ, וַיֹּאמְרוּ, בָּאנוּ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ; וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, הִוא--וְזֶה-פִּרְיָהּ. כח אֶפֶס כִּי-עַז הָעָם, הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ; וְהֶעָרִים, בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד, וְגַם-יְלִדֵי הָעֲנָק, רָאִינוּ שָׁם. כט עֲמָלֵק יוֹשֵׁב, בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב; וְהַחִתִּי וְהַיְבוּסִי וְהָאֱמֹרִי, יוֹשֵׁב בָּהָר, וְהַכְּנַעֲנִי יוֹשֵׁב עַל-הַיָּם, וְעַל יַד הַיַּרְדֵּן. " זהו ציטוט המתאר את דברי המרגלים ודיווחם (השקר) למשה.


ציטוט נוסף: " ל וַיַּהַס כָּלֵב אֶת-הָעָם, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר, עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ--כִּי-יָכוֹל נוּכַל, לָהּ. לא וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר-עָלוּ עִמּוֹ, אָמְרוּ, לֹא נוּכַל, לַעֲלוֹת אֶל-הָעָם: כִּי-חָזָק הוּא, מִמֶּנּוּ. לב וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ, אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר: הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ, אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא, וְכָל-הָעָם אֲשֶׁר-רָאִינוּ בְתוֹכָהּ, אַנְשֵׁי מִדּוֹת. לג וְשָׁם רָאִינוּ, אֶת-הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק--מִן-הַנְּפִלִים; וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם." ציטוט זה מתאר את מעמדם של יהושע וכלב ואת התנגדות בני ישראל לדבריהם.


ציטוט נוסף ואחרון: " י וַיֹּאמְרוּ, כָּל-הָעֵדָה, לִרְגּוֹם אֹתָם, בָּאֲבָנִים; וּכְבוֹד יְהוָה, נִרְאָה בְּאֹהֶל מוֹעֵד, אֶל-כָּל-בְּנֵי, יִשְׂרָאֵל. {פ} יא וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, עַד-אָנָה יְנַאֲצֻנִי הָעָם הַזֶּה; וְעַד-אָנָה, לֹא-יַאֲמִינוּ בִי, בְּכֹל הָאֹתוֹת, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בְּקִרְבּוֹ. יב אַכֶּנּוּ בַדֶּבֶר, וְאוֹרִשֶׁנּוּ; וְאֶעֱשֶׂה, אֹתְךָ, לְגוֹי-גָּדוֹל וְעָצוּם, מִמֶּנּוּ. יג וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, אֶל-יְהוָה: וְשָׁמְעוּ מִצְרַיִם, כִּי-הֶעֱלִיתָ בְכֹחֲךָ אֶת-הָעָם הַזֶּה מִקִּרְבּוֹ. יד וְאָמְרוּ, אֶל-יוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַזֹּאת, שָׁמְעוּ כִּי-אַתָּה יְהוָה, בְּקֶרֶב הָעָם הַזֶּה: אֲשֶׁר-עַיִן בְּעַיִן נִרְאָה אַתָּה יְהוָה, וַעֲנָנְךָ עֹמֵד עֲלֵהֶם, וּבְעַמֻּד עָנָן אַתָּה הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם, וּבְעַמּוּד אֵשׁ לָיְלָה. טו וְהֵמַתָּה אֶת-הָעָם הַזֶּה, כְּאִישׁ אֶחָד; וְאָמְרוּ, הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר-שָׁמְעוּ אֶת-שִׁמְעֲךָ, לֵאמֹר. טז מִבִּלְתִּי יְכֹלֶת יְהוָה, לְהָבִיא אֶת-הָעָם הַזֶּה, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לָהֶם; וַיִּשְׁחָטֵם, בַּמִּדְבָּר. יז וְעַתָּה, יִגְדַּל-נָא כֹּחַ אֲדֹנָי, כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, לֵאמֹר. יח יְהוָה, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד, נֹשֵׂא עָו‍ֹן, וָפָשַׁע; וְנַקֵּה, לֹא יְנַקֶּה--פֹּקֵד עֲו‍ֹן אָבוֹת עַל-בָּנִים, עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים. יט סְלַח-נָא, לַעֲו‍ֹן הָעָם הַזֶּה--כְּגֹדֶל חַסְדֶּךָ; וְכַאֲשֶׁר נָשָׂאתָה לָעָם הַזֶּה, מִמִּצְרַיִם וְעַד-הֵנָּה. כ וַיֹּאמֶר יְהוָה, סָלַחְתִּי כִּדְבָרֶךָ. " כאן מתואר רוגז ה' על העם ומשה שכנע את ה' לסלוח לעם.


הסבר המושג במילים שלי...


שכנוע זה כאשר אנו מנסים לגרום לאנשים להאמין בצדקת דבר מה, זאת אומרת במה שאנו מאמינים לו וחושבים שנכון.

המושג בה לידי ביטוי בקטע בכך שהמרגלים גרמו לעם להשתכנע שארץ כנען מסוכנת בשבילם ושלא כדאי לנסות להגיע אליה בכלל. בנוסף, יהושע וכלב ניסו לשכנע את העם להירגע ולהפסיק להיות בפאניקה ולמרוד ממה שהמרגלים אמרו, אך העם אינו הקשיב להם.


סיפור מחיי שקשור למושג


יום אחד, לפני כשבועיים, הלכתי עם חברה שלי לביתי, בדרך מהבית ספר, שהיינו קרובות לבתינו, התחלנו לדבר, חברה שלי, ניקול, סיפרה לי על כתבה שבה היה כתוב על כך שבלילה אחד, באיזה עיתון, היה כתוב, שספינות חלל שכאלה היו מעל איזה בית בעיר, היא אמרה שהיא מאמינה בחייזרים וניסתה לשכנע אותי ואמרתי לה: "אין דבר כזה חייזרים, זה פשוט לא הגיוני, הם סה"כ קיימים בדמיון שלנו" היא לא האמינה לי וניסתה לשכנע אותי שהכתבה נכונה, לאחר שאמרתי את דברי התחלתי לצחקק והיא לא הבינה מדוע אני עושה זאת, לבסוף אחרי שניסיתי לשכנע אותה לא להאמין בחייזרים, גיליתי, שהיא ניסתה לעבוד עליי, ושהיא מאמינה כמוני שזה דמיוני ולא אפשרי, התחלתי לצחוק, ולמזלי לא הייתי פתית והאמנתי לה, שנינו צחקנו, נפרדנו, והלכנו הביתה.


קישור לסרטון יוטיוב


קישור לסרטון ובו מתוארות פרסומות שבעזרתן מנסים לשכנע אנשים לקנות מוצרים






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה