יום שישי, 25 בפברואר 2011

המילה היא מרד-עמית


עבודה בתנ"ך-פרשת המרגלים
בעבודה זו בחרתי להתמקד בערך "מרד" שמופיע בפרשת המרגלים.

1.בפרשת המרגלים הערך "מרד" מופיע בפרק י"ד בפסוקים 4(שהעם רוצה לחזור למצריים)ופסוק 10(העם רוצה לסקול את משה ואהרון ותומכיהם באבנים).
העם למעשה מורד במשה ואהרון ושואף "להשתחרר" ממשה ואהרון לחזור למצרים.
2.פסוק 4:".....הלוא טוב לנו שוב מצרימה"
פסוק 10-"ויאמרו כל העדה לרגום אותם באבנים וכבוד ה' נראה באוהל מועד אל כל בני ישראל".
3מרד הוא סירוב להכרה בסמכות.המרד פרשת המרגלים בא לידי ביטוי בכמה צורות.הדרך הראשונה היא מילולית:העם מביע את רצונו "להשתחרר" ממשה ואהרון וה' ולחיזור למצריים.לאחר מכן הם מצהירים כי בכוונתם לעבור לאלימות פיזית נגד משה ואהרון "ויאמרו כל העדה לרגום אותם באבנים......."וכאן כבר מדובר באיום ממשי של העם לא רק על משה ואהרון אלה גם איום על עצמם.אם ה' יעזוב אותם הם ילכו לאבדון במדבר ולכן ברגע שהם מאיימים "לפרוש" מהברית שנכרתה בין העם ל-ה' יש פה סכנה בעקיפין גם לעם-אך האלימות הפיזית בסופו של דבר לא יצאה לפועל ומשה ואהרון לא נרגמו באבנים.
4. דוגמא לכך היא מרד גטו וורשה שהתרחש מה-19 באפריל 1943 ועד ה-16 במאי 1943.במהלך המרד פעלו אצ"י-ארגון צבאי יהודי ואי"ל-הארגון היהודי הלוחם.התושבים שכנו בבונקרים ושני הארגונים החלו לירות מהחלונות על שיירות צבא גרמניות שעברו באזור.כאשר הנאצים הבינו לאחר זמן מה שמדובר פה בהתקוממות הם ניסו מספר פעמים לפלוש לגטו אך נתקלו באש והתנגדות עזה.כאשר הם תפסו מספר לוחמים הם סירבו לעלות לרכבת וברחו.הסיפור נגמר שהנאצים שרפו את הגטו ובבונקרים התת קרקעים האש כילתה את אספקתה החמצן והיהודים שיצאו נורו למוות וזה סופו של המרד...
5.סרטון על מרד המכבים וחנוכה-http://www.youtube.com/watch?v=oR5R9tu_foA

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה